anouk-in-oeganda.reismee.nl

Kampala & Jinja

De boda.. het blijft een vreselijke manier om van de ene plek naar de andere plek te komen. Ik kan er nog niet echt aan wennen en zit dus ook vaak met zwetende handjes achterop als de boda driver door het drukke verkeer van Kampala crosst. Vaak denk ik dat we daar nooit tussendoor gaan passen, maar gelukkig gaat het altijd NET goed. Ik mis het dus wel om even lekker op mijn fiets te stappen.

Ik heb het tot nu toe voor elkaar gekregen om nog geen één keer rijst te eten in Afrika. Voor degenen die dit nog niet wisten: ik ben niet zo'n fan van rijst haha. Maar ik denk dat ik hier toch wel een keer (of meerdere keren) rijst zal gaan eten. Bij de vele kraampjes langs de kant van de weg kan je een Rolex kopen. Dit is een soort pannenkoek met daarin gerold een omelet met tomaat en ui. 'Nom nom lekker!'

In de weekenden maken wij met de meiden uit het huis leuke uitstapjes. Vorige weekend stond Jinja op het programma. Jinja ligt op ongeveer 2,5 uur rijden van Kampala. In dit zeer toeristische dorpje, waar we veel mzungu's zijn tegenkomen, ontspringt De Nijl. De Nijl is de langste rivier van de wereld en ontspringt als de Witte Nijl in het Victoriameer in Oeganda en als de Blauwe Nijl in het Tanameer in Ethiopië. De Witte Nijl stroomt via Zuid-Soedan naar Soedan, daar komen de Witte en Blauwe Nijl samen en stromen door naar Egypte. Als echte toeristen, hebben wij een foto gemaakt bij The Source of the River Nile, het beginpunt van de meting van de langste rivier van de wereld. De Nijl is belangrijk voor Oeganda, het zorgt voor het grootste deel van de energievoorziening van her land. Tevens zijn er in De Nijl vissers te vinden, die op een rijtje op hetzelfde plekje in deze mega grote rivier aan het vissen zijn. De vissers geloven namelijk dat op dat moment op dat plekje de meeste vissen zitten... Verder ging ik samen met Eva quadrijden in Jinja, heel erg gaaf om te doen. Het was een mooie route door de dorpjes en met mooi uitzicht over De Nijl (zie de foto's).

Daarnaast ben ik ook begonnen met het ontdekken van de grote stad Kampala. Een bezoek aan de Uganda National Mosque, met prachtig uitzicht over heel Kampala, kon natuurlijk niet ontbreken. De National Mosque is de grootste moskee van Oost-Afrika en is het centrale punt van oud Kampala. De moskee is een cadeau van Gaddafi en veel Ugandezen zien de moskee als eerbetoon. In Oeganda werd de islam eerder dan het christendom gepredikt. Tegenwoordig is slechts 12% van de bevolking aanhanger van de islam en 84% van het christendom. Vanaf de toren van moskee zie je duidelijk de zeven heuvels (Kasubi, Mengo, Kibuli, Namirembe, Rubaga, Nsambya en Impalaheuvel) waarop Kampala is gebouwd. Tevens heb ik een bezoek gebracht aan de Old Taxi Park, de standplaats voor de matatu's. De matatu is de openbare bus van Oeganda. In dit mini busje passen ongeveer 10 personen maar er zitten vaak dubbel zoveel mensen in omdat iedereen zich in het busje propt. Meerdere matatu's gaan naar dezelfde eindbestemming. Als jij vanaf de Old Taxi Park met een matatu wil, moet je eerst wachten tot de bus vol zit (wat wel even kan duren...) en dan vertrekt de bus pas. Vervolgens stopt de matatu onderweg meerdere keren op random plekken om mensen te laten in/uitstappen. Oeganda kent geen bushaltes en vertrektijden zoals in Nederland. Ook heb ik de Owino Market bezocht, een van de grootste openluchtmarkten. Op deze markt zijn zowel etenswaren als veel tweedehands kleding en schoenen te koop. De Owino Market is zo groot dat je kan verdwalen. Wanneer je op zoek bent naar bepaalde schoenen dan zeg je je voorkeuren tegen een loopjongen en deze jongen gaat voor je kijken bij alle kraampjes. Jij kan rustig wachten en even later komt hij terug met allerlei schoenen in jouw maat. Verder heb ik ook de Craft Market bezocht waar je allerlei souvenirs kan kopen, wat ik ook zeker heb gedaan.

In mijn vorige blog heb ik jullie verteld over het project Hope Hearts Ministries met de straatjongens die verslaafd zijn aan lijm/chemicaliën. Ik ben een middag terug gegaan met de andere meiden en ik heb voorlichting gegeven over HIV. De jongens vonden het erg leuk om ons weer te zien en ze deden ook leuk mee bij de quiz over HIV. Het was weer fijn om bij dit project te zijn!

Op het laboratorium ben ik na twee weken gestopt met het bloed prikken en begonnen op de afdeling Chemistry. Hier komen de bloedsamples van de patiënten binnen en kunnen verschillende testen worden gedaan. Allereerst kan de functie van de lever worden bepaald door in het bloedplasma de gehaltes van leverenzymen, eiwitten en bilirubine te meten. Bilirubine ontstaat bij de afbraak van rode bloedcellen uit hemoglobine. Vanuit het bloed wordt bilirubine opgenomen in de lever waar het wordt omgevormd en vervolgens wordt afgevoerd met galvloeistof naar de galblaas. De omgevormde bilirubine verlaat uiteindelijk het lichaam via de ontlasting. Een verhoogd bilirubinegehalte in het bloed wijst op een niet optimaal functionerende lever. Dit gaat vaak gepaard met geelzucht, waarbij het oogwit en later de huid geel kleurt. Een belangrijk eiwit dat wordt aangemaakt door de lever en wordt afgegeven aan het bloed is albumine. Albumine dient o.a. als transportmiddel voor calcium, bilirubine, hormonen en vetzuren in het bloed. Een laag albuminegehalte kan komen door een niet goed functionerende lever. Enzymen die voorkomen in levercellen zijn ALAT, ASAT, alkalisch fosfatase en gamma-GT waarvan een verhoogde concentratie in het bloed wijst op leverschade. Naast de leverfunctie kan ook de nierfunctie worden vastgesteld. De nieren filtreren de afvalstoffen uit je bloed. Één van deze afvalstoffen is kreatinine, wat ontstaat in de spieren. Hoe meer kreatinine in het bloed, des te erger de nierschade. Daarnaast kan in het bloed ook het ureumgehalte worden bepaald. Ureum ontstaat bij de vertering van voeding en is dus ook een afvalstof in je bloed. De ureumwaarde geeft een indicatie van de mate van vergiftiging van het lichaam door de nierschade. In het bloed kunnen nog veel meer waardes worden gemeten zoals glucose, cholesterol, triglyceriden, HDL, LDL, urinezuur en elektrolyten (natrium, kalium en chloride). Aan de hand van het glucosegehalte in het bloed kan diabetes worden aangetoond. Het lichaam reageert niet meer op insuline of het lichaam maakt geen insuline meer aan. Het glucose blijft hierdoor in het bloed en gaat niet naar de organen of hersenen. Dit kan ernstige gevolgen hebben. Verder kan een te hoog cholesterolgehalte of een verkeerde balans tussen HDL-cholesterol en LDL-cholesterol leiden tot hart- en vaatziekten. Daarnaast kan urinezuur zich ophopen in het lichaam waardoor bijvoorbeeld gewrichten kunnen gaan ontsteken, ook wel jicht genoemd.

Als laatste nog een leuk weetje over Kampala. In Kampala onweert het gemiddeld 240 dagen per jaar, het meest van de wereld. Ik kan alleen maar zeggen dat dit inderdaad zo is, veel onweer maar geen flitsen. Momenteel is ook regenseizoen en dit zal nog heel april duren...

Veel liefs