anouk-in-oeganda.reismee.nl

Eerste blog!

Lieve allemaal,

Wat leuk dat je de tijd neemt om mijn eerste blog te lezen! Ik ben momenteel voor 4 maanden in Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Ik doe vrijwilligerswerk in een lokaal ziekenhuis, Lubaga Hospital. Ik verblijf hier samen met 7 andere Nederlandse meiden in een huis in het zuid-westen van de stad en we hebben zelfs een schoonmaakster die 5 dagen in de week komt.

De eerste twee weken zijn voorbij gevlogen. Op mijn eerste dag in Oeganda heb ik kennis gemaakt met de boda. De coördinator van de organisatie kwam mij welkom heten en mijn eerste ritje op de boda werd een feit. De boda is een brommertaxi en is in Oeganda het populairste vervoersmiddel. De rest van het verkeer staat volledig vast en de brommertjes scheuren overal tussendoor, echt doodeng!

De volgende dag heb ik een introductie gekregen in het ziekenhuis waar ik de komende maanden zal werken, specifiek op het klinisch laboratorium. Het laboratorium en het ziekenhuis zijn groter, mooier en het is beter georganiseerd dan ik had verwacht. Het lab is opgedeeld in 7 compartimenten en ik zal op elk compartiment twee weken meedraaien. Momenteel loop ik mee bij microbiologie, waar voornamelijk urinesamples en sputum (slijm+speeksel) van mensen wordt geanalyseerd. De urine wordt getest op urineweginfecties en af en toe een zwangerschapstest. Aan de hand van sputum kan worden bepaald of iemand tuberculose heeft. Tuberculose (tbc) is een besmettelijke infectieziekte die veelal veroorzaakt wordt door de bacterie Mycobacterium tuberculosis. De bacteriën kunnen inactief of actief zijn. Inactief houdt in dat je alleen drager van de bacterie bent, je bent zelf niet ziek maar je kan wel andere mensen besmetten. De tbc-bacterie dringt het menselijk lichaam binnen via de longblaasjes. Het lichaam reageert hierop door de bacterie te fagocyteren (opeten). Dit doen de macrofagen, deze cellen zijn onderdeel van het immuunsysteem. Helaas kunnen de bacteriën overleven in macrofagen, zich vervolgens vermenigvuldigen en verspreiden via de lymfeklieren. Tuberculose kan leiden tot de dood wanneer er niet wordt behandeld met medicijnen. Er zijn mensen die niet reageren op de 'eerstelijnmedicatie'. De toename van deze resistente vorm van tuberculose is zeer zorgwekkend en een groot probleem. In Oeganda is de 'tweedelijnsmedicatie' erg duur, vaak niet aanwezig en het heeft veel bijwerkingen. Een ander bijkomende probleem is dat mensen die met HIV besmet zijn (wat veel voorkomt in Afrika), een grotere kans hebben op het krijgen van tuberculose omdat hun immuunsysteem door HIV verzwakt is.

Nou nu genoeg over tuberculose, al hoop ik dat jullie het wel interessant vonden om te lezen. Afgelopen week kwam ik aan op het lab en toen stonden er opeens allemaal stoelen op de gang.. Aan de muur hing een groot wit doek waarop een powerpoint te zien was. Iedereen had zich verzameld in de gang voor een presentatie over het afnemen van bloed bij een patiënt. Er stond zo'n 30-40 man in het kleine gangetje, waaronder ook veel Ugandese studenten die voor 3 weken meelopen. Na de presentatie mochten we nog oefenen met bloed prikken op een model arm.

Naast het vrijwilligerswerk ben ik hier ook gekomen om het land te ontdekken en beter te leren kennen. De Oegandese mensen zijn heel aardig, iedereen vraagt hoe het met je gaat en kinderen roepen vaak 'mzungu' (blanke) naar je. Afgelopen weekend heerlijk uitgerust bij het zwembad, over een markt met veel souvenirs gelopen, de Bahai tempel bezocht en naar het Short Film Festival waar wij hebben genoten van vijf korte films met uiteenlopende onderwerpen, gemaakt door Duitse studenten. Ook doordeweeks gaan wij bijvoorbeeld uiteten, naar de salsa avond waar je ook salsa les krijgt (de stroom viel midden op de avond uit... Typisch afrikaans), heerlijk een avondje dansen bij de live band of naar de bioscoop.

Liefs vanuit het zonnige Oeganda

Reacties

Reacties

Tom Swemle

Anouk dikke kus en de groeten.

Annabel

Hee Nouk! Wat super superleuk om te lezen, hoop echt dat je dit vaker blijft doen. Is de eerstelijnsmedicatie een antibioticum? Mega grappig, lijkt t lab een beetje op een lab hier? zelfde methodes enzo of is t echt heel anders?

Madeleine

Leuk Anouk om je belevenissen te lezen! ????

Opa

Heel interessant Anouk, we zijn trots op je.

TY

Lieve Nouk, leuk hoe je verhaalt over je eerste ervaringen op het klinisch lab van het ziekenhuis en je belevenissen in down town Kampala! Ik kijk uit naar je volgende blog en natuurlijk een foto van jou op de boda! Wherever you go, go with all your heart............

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!