anouk-in-oeganda.reismee.nl

Hardlopen voor sikkelcelanemie

Lieve allemaal,

Het heeft even iets langer geduurd maar hier is een nieuwe blog! De afgelopen twee weken heb ik gewerkt op de afdeling Haematology. Op deze afdeling wordt het volledige bloedbeeld van de patiënten (CBC) bepaald. In het bloed worden onder andere de neutrofielen, lymfocyten, monocyten, eosinofielen en basofielen gemeten. Een verhoogde waarde neutrofielen duidt op een bacteriële infectie, een verhoogd gehalte lymfocyten op een virale infectie en een verhoogd gehalte basofielen op een infectie of allergische reactie. Daarnaast wijzen verhoogde waardes monocyten en eosinofielen op parasieten in respectievelijk het bloed en de darmen. Het aantal bloedplaatjes en rode bloedcellen wordt ook weergegeven met daarbij het hemoglobine gehalte van de rode bloedcellen. Hemoglobine is een eiwit wat in de rode bloedcellen voorkomt (1/3 van een rode bloedcel is hemoglobine) en zorgt voor de transport van zuurstof en koolstofdioxide door het bloed. CBC kan een mogelijke anemie of infectie diagnosticeren. Naast CBC wordt ook de erytrocytbezinkingsnelheidtest (ESR) uitgevoerd. De snelheid waarmee de rode bloedcellen naar de bodem van de buis vallen wordt gemeten. Bij een ontsteking kunnen abnormale eiwitten in het bloed aanwezig zijn. Door deze eiwitten gaan de rode bloedcellen samenklonteren waardoor ze sneller vallen. Daarnaast word ook bloedgroep bepaling en crossmatching voor bloedtransfusies gedaan. Er wordt gekeken of het bloed van de donor niet klontert met het bloed van de patiënt want dit kan fatale gevolgen hebben. Bloedgroep A kan bloed geven aan iemand met bloedgroep A of AB en bloedgroep B kan bloed geven aan iemand met bloedgroep B of AB. Bloedgroep AB kan alleen geven aan AB en bloedgroep O kan aan iedereen geven.

Elk jaar is er op de verjaardag van de koning van Buganda (Kabaka) een hardloopwedstrijd. Het geld wat hiermee wordt opgehaald gaat naar een goed doel en dit jaar was dat sikkelcelanemie. Sikkelcelanemie is een recessieve erfelijke aandoening en komt vrijwel uitsluitend voor bij mensen met een donkere huidskleur. Dit komt omdat 15% van deze bevolking drager is van het gen dat sikkelcelanemie veroorzaakt. De sikkelvormige rode bloedcellen bevatten een afwijkend type hemoglobine, dat men hemoglobine S noemt. Door het onvolwaardige hemoglobine bij sikkelcelanemie raken de rode bloedcellen misvormd, sikkelvormig, vooral bij een tekort aan zuurstof. Deze sikkelvormige cellen kunnen niet goed door de haarvaten stromen en kunnen in de vaten gaan klonteren waardoor het bloed de weefsels niet kan bereiken. Dit veroorzaakt zuurstofgebrek waardoor de sikkelcelvorming erger wordt. Sikkelcelanemie wordt gekenmerkt door voortdurende bloedarmoede met de afbraak van rode bloedcellen en door het optreden van crises. Door de sikkelvorming in het bloed treden er vaatafsluitingen op in de kleinere bloedvaten. Er komen hierdoor infarcten voor in botten, milt of longen. Deze crises kunnen een tijdelijke of permanente schade aanrichten. De behandeling van sikkelcelanemie is gericht op het voorkomen van deze crises. Sikkelcelanemie en malaria hebben een interessante relatie want zonder malaria was sikkelcelanemie misschien wel nooit ontstaan. De genetische verandering die sikkelcelanemie veroorzaakt zorgt voor een betere bescherming tegen malaria. In de sikkelvormige rode bloedcellen is de structuur van het skelet veranderd, waardoor de malaria-parasiet het actine (eiwit in de cel wat het skelet vormt) niet meer kan gebruiken om zijn eigen adhesin eiwit aan de oppervlakte van de cel te krijgen. De parasieten worden samen met de gastheercel in de milt afgebroken en kunnen zich niet meer verder verspreiden. Mensen die lijden aan sikkelcelanemie zijn dus evolutionair in het voordeel. Sikkelcelanemie komt om die reden ook het meest voor in gebieden waar malaria endemisch is. Terug naar de hardloopwedstrijd, op zondagochtend om 7 uur, gehuld in een mooi felrood topje, stonden wij klaar bij Kabaka's palace. De route bestond voor het grootste gedeelte uit een 'rondje' om het paleis van de koning. Bijna 30 graden en veel heuvels, maar het is gelukt! Naast de hardloopwedstrijd hebben wij nog een andere sportieve activiteit gedaan. Een bezoek aan Lake Side Adventure Park waar een klimparcour is uitgezet. Hier ga je over allerlei bewegende balken en kleine stukjes hout van boom naar boom. Heel eng maar achteraf ook leuk om te hebben gedaan haha.

Dit weekend was het Pasen waardoor wij twee extra dagen vrij waren van ons project. Vrijdagochtend zijn wij vertrokken naar Jinja. Daar zijn wij naar de Nijl geweest en hebben wij langs de souvenirwinkeltjes gelopen. Zaterdag zijn wij doorgereden naar de Sipi Falls. Na een nacht in een primitief hutje, hebben wij zondag de wandeling gemaakt naar de Sipi Falls. Vier watervallen en 10 km klimmen en dalen verder zijn wij weer teruggereden naar Kampala. Het was een leuk Paasweekend. Helaas dit jaar zonder een heerlijke Nederlandse paasbrunch.

Ik moet trouwens bekennen dat de boda ritjes steeds leuker worden. Straks ga ik het nog missen haha!!

Veel liefs

Madeleine

Leuk om weer iets te horen Anouk! De tijd gaat snel hoor, je komt alweer bijna terug! ????